Самоаналіз школи

 Вступ

 Вся діяльність педагогічного колективу Петранківської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів спрямована на реалізацію державної політики в галузі освіти: забезпечення прав учнів на базову загальну середню освіту, організацію їх навчально-пізнавальної діяльності, розвиток виховної системи, методичну роботу з педагогічними кадрами, співпрацю освітнього закладу із сім’єю, церквою, громадськістю з метою розвитку особистості школярів .

 В основу діяльності школи покладено діючі законодавчі та освітні нормативні документи України , розпорядження , накази відділу освіти Рожнятівської РДА та накази головного управління освіти і науки Івано-Франківської ОДА.

 У своїй роботі колектив школи опирається на основні положення Конституції України, Закони України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про мови в Україні», «Про охорону дитинства», «Про попередження насильства в сім’ї», «Про соціальну роботу з дітьми та молоддю», Національну доктрину розвитку освіти , Концепцію загальної середньої освіти, Концепцію громадянського виховання та освіти, Державні програми «Освіта. Україна ХХІ ст.», «Вчитель», «Діти України», регіональну програму «Обдаровані діти», Постанову Кабінету Міністрів України від 20 липня 1999 року №1305 «Про розвиток сільської загальноосвітньої школи» , Положення про загальноосвітній навчальний заклад , Основні орієнтири виховання учнів 1-11-х класів загальноосвітніх навчальних закладів України ( програма ), Указів Президента України , зокрема «Про додаткові заходи щодо підвищення якості освіти в Україні» від 20.03.2008 року, а також внутрішні нормативні документи , що регламентують діяльність школи:

 - правила внутрішнього трудового розпорядку, затверджені зборами трудового колективу;

 - щорічно розподіляються функціональні обов’язки між членами адміністрації; розроблені та доведені до працівників школи посадові інструкції, які оформлені відповідно до вимог;

 - укладений Колективний договір між дирекцією та профспілковим комітетом школи, схвалений на зборах трудового колективу ( протокол №1 від 11.02.2011 року), зареєстрований в Рожнятівській районній державній адміністрації, реєстраційний номер №13 від 28 лютого 2011 року);

 - розроблені і діють Правила для учнів .

 Школа обслуговує мікрорайон Петранківської сільської ради. Щороку поновлюються списки дітей шкільного віку, ведеться облік дітей шкільного віку від 5 до 18 років.

 Стаття 35 Закону України «Про освіту» педагогічним колективом виконується: всі діти шкільного віку охоплені навчанням.

 Державна національна про­грама «Освіта» («Україна XXI століття») - держав­ний основоположний документ, що утверджує у XXI ст. пріоритет осві­ти в державній політиці у зв'язку з кардинальними змінами в соціаль­но-політичному житті країни. Про­грама є свідченням рішучості й волі держави взяти на себе відповідаль­ність за сьогодення і майбутнє осві­ти. Тому країна ставить перед осві­тою принципово нові завдання, від­криваючи творчі можливості ство­рення різноманітних моделей за­гальноосвітніх закладів, які можуть перебудовувати, удосконалювати ро­боту всіх своїх ланок. Ідеться про змістове, організаційно-управлін­ське і методичне оновлення школи, мета якого - ефективне й резуль­тативне виконання соціального за­мовлення держави - навчання і ви­ховання особистості школяра - лю­дини XXI ст.

 Утілення в життя цієї ідеї немож­ливе без роботи над формуванням яскравої особистості педагога-фахівця й потребує створення якнайсприятливіших умов для творчого самовираження і самореалізації пе­дагогів.

 Методична робота в Петранківській загальноосвітній школі І—II ступенів є час­тиною системи внутрішкільного управління, життєдіяльності всього організму загальноосвітнього закладу.

 У реформуванні шкільної освіти методична служ­ба є сполучною ланкою між діяльністю педагогічного колективу і державною системою освіти, психолого-педагогічною наукою, педагогічним досвідом.

 Методична робота в школі будується на принципі системності колективної та індивідуальної діяльності вчителів над підвищенням своєї науково-теоретичної підготовки, професійної майстерності в міжкурсовий період і проходить під девізом: «Школа не може пе­ребувати на одному рівні розвитку, вона вимагає уріз­номанітнення педагогічних методів в ім'я зростання професійної майстерності, фахової кваліфікації осві­тян».

 Відповідно до річного плану роботи школи на 2011-2012 н.р. колектив нашої школи продовжував працювати над основною проблемою:

 - “Підвищення рівня навчальних досягнень учнів шляхом впровадження інноваційних технологій”.

 - ,,Виховання в учнів загальнолюдських моральних якостей на уроках та в позаурочний час’’.

 Над цією проблемою школа працює не перший рік . Розв’язання проблеми здійснюється таким чином:

 -кожному уроку – сучасні педагогічні технології , інтерактивні форми і методи навчання.;

 -удосконалення форм і методів позакласної і позашкільної роботи;

 -активізація системи роботи з батьками, громадськістю, базовими підприємствами, удосконалення форм і методів педагогізації батьків, активне використання їх в навчально-виховному процесі;

 -вчити учнів вчитися, самостійно здобувати знання;

 -спираючись на бюджетні асигнування, базові підприємства і громадські організації проводити роботу по зміцненню матеріальної бази школи;

 -утвердження в колективі творчості, принципової вимогливості;

 -закон життя кожного педагога – відповідальність за результати своєї праці;

 -психодіагностика пізнавальної діяльності учнів, готовність учнів до навчання;

 -піднесення трудової і виконавської дисципліни в колективі.

 Саме над розв’язанням даних проблем працював педагогічний колектив у минулому і продовжує працювати і в цьому навчальному році.

Для оперативного керівництва і контролю за навчально-виховним процесом проведено цілий ряд оперативно методичних нарад, педагогічні ради, на яких розглядалось і обговорювалось цілий ряд актуальних питань роботи учнівського, вчительського і обслуговуючого колективів, видано відповідні накази.

Виходячи з цього, внутрішкільна методична робота з педагогічними кадрами спрямована на формування професійної компетентності, збереження та розвиток творчого потенціалу всього колективу, виробленню інноваційного стилю діяльності, роботи в нових умовах.

В школі працюють ШМО ( вчителів початкових класів та класних керівників). Робота методичних об’єднань спланована і засідання проводяться згідно плану. Активними в роботі ШМО є вчителі початкових класів. У школі створюються необхідні умови для розвитку обдарованості кожної дитини. Створено банк даних про обдарованих дітей. Індивідуальні здібності, задатки розвиваються в різноманітних гуртках та факультативах.

Отже, мета методичної роботи в школі – створити сприятливі умови для розвитку та самореалізації вчителя і учня в нових соціокультурних умовах.

Протягом минулого навчального року підвищили свою педагогічну майстерність шляхом курсової підготовки шестеро вчителів.

Для всіх вчителів проводяться консультації з планування, ведення шкільної документації. З метою допомоги молодим вчителям проведені з ними співбесіди, залучено молодих вчителів до відвідування уроків.

Велике значення вчителі надають використанню інноваційних технологій у навчанні учнів. Були розглянуті наукові основи з реалізації інновацій у навчально-виховному процесі, зроблено аналіз роботи вчителів.

Згідно річного плану роботи школи щорічно проводяться предметні тижні з навчальних дисциплін, тиждень дитячої книги, шкільні олімпіади, місячник педагогічної майстерності.

В школі організовуються виставки творчих робіт учнів, малюнків, газет.

Методична робота будується відповідно до Положення про методичну роботу з педагогічними кадрами в закладах освіти області. Розроблено структуру методичної роботи на основі діагностично-прогностичного аналізу фахового рівня педагогічних кадрів, вивчення стану навчально-виховного процесу та завдань реалізації законодавчих і нормативних актів, державної національної й регіональної програм розвитку освіти.

Координатором у реалізації методичних проблем як засобу підвищення психолого-педагогічної культури вчителя виступають педагогічна рада школи.

У рамках предметних тижнів, декад вчителі проводять презентації, відкриті нестандартні уроки, позакласні заходи, творчі учнівські конференції. Проводяться виставки педагогічної творчості: "Інновації на уроках", "Портфоліо педагогічної майстерності".

Методична робота школи спрямована на створення банку кращих методичних розробок відкритих уроків, допомагає вчителю бути здібним, творчим, що дає змогу навчати молоде покоління мудрості життя, підводить його до нового способу мислення в дії.

Підвищення професійного рівня вчителів забезпечується шляхом самоосвіти, вивчення документів і матеріалів фахового спрямування, створенням власних вчительських проектів, спільних проектів з учнями.

Готуючись до педрад, учителі працюють у групах та індивідуально, узагальнюють творчий досвід своїх колег із питань упровадження сучасних освітній технологій.

Виходячи з необхідності визнання пріоритетності потреб дітей, в основу роботи школи покладено принципи психологічно-педагогічного вивчення особистості кожного учня, зокрема, діагностики психологічних процесів і психічного стану учня; дослідження й корекції соціального статусу дитини; вивчення особистості школяра в розвитку.

Діяльність практичного психолога спрямована на оптимізацію навчально-виховного процесу та розвиток особистісної зрілості й компетентності дітей і підлітків. Психологічний супровід виражається у проведенні діагностики особистісних особливостей учнів (вивчення структури здібностей, готовності дитини до навчання в школі). Практичний психолог допомагає батькам у питаннях налагодження взаємин із дитиною й проблем виховання, учням - щодо подолання страхів, агресивності, невпевненості в собі, труднощів у спілкуванні, навчанні, поведінці.

Психолог школи проводить тренінги з батьками та учнями:

• діти навчаються мистецтву спілкування та професійного самовизначення;

• батьки підвищують свою компетентність у спілкуванні з дітьми;

• класні керівники і вчителі-предметники навчаються конструктивному розв'язанню конфліктів, попередженню емоційного вигоряння.

Про належний рівень навчально-виховної роботи свідчить рівень якості знань, пізнавальної активності школярів: всі випускники здобувають середню освіту, вступають до ВНЗ, здатні адаптуватися в сучасних умовах, у них сформована потреба в самовдосконаленні й саморозвитку. Учні школи беруть активну участь у міжнародному математичному конкурсі «Кенгуру» та «Левеня».

Контроль за навчальними досягненнями учнів здійснюється через моніторингові дослідження за такими напрямами:

- рівень досягнень учнів класу з предметів;

- навчальні досягнення кожного класу в порівнянні з іншими;

- результати проведення ДПА;

- участь в олімпіадах;

- продовження навчання випускників.

В організації навчально-виховного процессу в школі важливу роль відіграє чітка система контролю, освітнього моніторингу: моніторингу управлінської діяльності, моніторингу професійної майстерності, моніторингу успішності навчання і вихованості учнів, моніторингу психологічного стану та збереження здоров’я. Саме така система організації навчально-виховної роботи дозволяє вести безперервне постійне спостереження за процессом, тобто організовувати збір, зберігання та обробку, розповсюдження інформації про діяльність педагогічної системи, що в свою чергу дозволяє оперативно реагувати на перебіг навчально- виховного процессу.

 Так,  із 119 учнів,  50  учнів 2 – 9-х  класів  засвоїли  програму  на  високому  і  достатньому  рівнях у  2010-2011 н.р.  що  становить 42 %, а в 2011-2012 н.р.,із 99 учнів,  41 учень засвоїв навчальну програму на високому і достатньому рівнях,  що становить  41 % .

2010-2011 н.р.(річна)                            

2 клас –   7 учнів   (63 %);                                           

3 клас –  7 учнів  (58 %);                                              

4 клас – 7 учнів  (63 %);

 5 клас – 6 учнів  (50 %);

6 клас – 5 учнів  (24 %); 

7 клас – 7 учні  (58 %); 

8 клас – 7 учнів  (32 %); 

9 клас – 4 учні  (22 %).

2011-2012 н.р. (І семестр)

3 клас – 6 учнів  (60 %);

4 клас – 7 учнів  (58 %);

5 клас – 6 учнів  (55 %);

6 клас – 6 учнів  (50 %);

7 клас – 4 учні  (19 %);

8 клас – 6 учнів  (50 %);

9 клас – 6 учні  (29 %).

2011-2012 н.р. ( річна)

3 клас – 6 учнів  (60 %);

4 клас – 7 учнів  (58 %);

5 клас – 6 учнів  (55 %);

6клас – 6 учнів  (50 %);

7 клас – 4 учні  (19 %);

8 клас – 6 учнів (50 %);

9 клас – 6 учні  (29 %).

Виховна робота в школі спрямована на реалізацію законів України «Про освіту», Концепцію виховання дітей та молоді. В школі виховна система діє за такими напрямками: громадянське, духовне, моральне, естетичне, фізичне, екологічне. Проводиться робота з превентивного виховання, а саме: тематичні лінійки, бесіди, лекції на правову тематику з метою підвищення рівня інформованості щодо прав та обов’язків учня школи та громадянина України. Рід «Оберіг» об’єднує шкільні родини учнів 1-9 класів,а саме: «Калина» (1 кл.), «Сонечко» (2 кл.), «Краєзнавці» (3 кл.), «Віночок» (4 кл.), «Край» (5 кл.), «Ластів’ята» (6 кл.), «Поклик» (7 кл.), «Оберіг» (8 кл.), «Писанка» (9 кл.)

Розвитку  особистості  та  учнівського  колективу  сприяє  учнівське  самоврядування, яке  об’єднує  в  собі  центри: «Ерудит», «Турбота», «Дисципліни і порядку», «Юний редактор», «Здоров’я», «Пошук», «Дозвілля», «Живи книго», «Зелений патруль».

                 Учні  школи  охоплені  позакласною  роботою  через  виховні  години, масові  заходи  й  індивідуальні  форми  роботи.

У школі працюють гуртки :

-  Віночок творчості;

 - Туристсько-краєзнавчий;

- Аплікація бісером;

- Вокальний ;

 - Хоровий;

 - Рідне слово;

 - Драматичний

          У гуртках займається 86 учнів  3 – 9-х класів.

                     Протягом останніх навчальних років покращилася позакласна робота з учнями, що позитивно вплинуло на піднесення  рівня вихованості учнів.

                 Школа підтримує тісний взаємозв’язок із батьками та громадськістю через раду школи, піклувальну раду, загальношкільні і класні батьківські комітети. Практикуємо проведення Дні відкритих дверей (відвідування уроків батьками), шкільних заходів із залученням батьків, що є найкращим шляхом зближення з дітьми, розуміння і вивчення їх. Робота з  батьками  спрямована на  створення  єдиного  коллективу  вчителів, батьків  та  учнів.  З  цією  метою  проводяться загальношкільні  та  класні  батьківські  збори, дні відкритих  дверей, родинні  свята, «круглі  столи», індивідуальні  консультації. Представник  батьківського  комітету  входить  до  складу  Ради  профілактики, на  засіданнях  якої  розглядаються  питання  навчання  та  поведінки  учнів.    

За участю церковної громади, священника і школи організовуються дійства до святкування свята Миколая, Різдвяних та Великодніх свят. Запрошуємо священника на шкільні свята Першого та Останнього дзвоника.

Школа співпрацює  з  сільською  радою. Питання  функціонування  школи  заслуховувались  на  засіданнях  виконкому. Директор   школи є членом виконкому сільської ради і постійно  запрошується  на  сесію  депутатів    сільської  ради.

         Досвід спільної роботи школи, сімї, сільської громади свідчить проте, що тільки у тісній співпраці цих інституцій відбуватиметься розвиток, саморозвиток й самореалізація особистості учня, його громадянське становлення.